fredag 26. juni 2009

Rikt dyreliv rundt her



Sent på natta her en natt så sønnen min et rådyr som tuslet i gjennom hagen her... Jeg som levde i den villfarelsen at de bare var her om vinteren, måtte bare innse at sånn er det ikke. Men enn så lenge, intet oppdaget av skader. I går kveld gikk vi kveldstur for å se på sauene som har blitt et årvisst innslag her. Bæææææææ...sa de, og det sa de i fjor også. ;-) Nå med denne varmen, så står både vinduet og verandadøra oppe på soverommet. Gjett om den brekingen høres godt med sauer bare hundre meter herfra. Ikke nok med det, i natt hørte jeg ugle her for aller første gang. Tror jeg våknet minst 10 ganger... Så nattesøvnen er ikke veldig god for tiden ;-)
Vi har også oppdaget et spurvepar som har rede innunder den nederste taksteinen på nordsiden av huset. Vi har svart glasert takstein, og det må da bli fryktelig varmt der nå om dagen? I går var det 29,5 grader i skyggen her. De flyr inn der med mat ørten ganger om dagen, og jeg forer de med oppbløtt brød som går unna som bare det.
Dagens bilder er tre Iris sibirica. 'Memphis Memory', 'Lady Walpole' og 'Butter and Sugar'

10 kommentarer:

  1. Butter and sugar var det jeg fortalte deg om i går som sto litt vel skyggefullt til. Nå har jeg flyttet den 1/2 m, da får den straks sol til ca kl 14. Det hjelper nok på blomstringen. Den er nydelig!

    Ja, man må nesten være oppe om natten eller grytidlig om morgenen for å se dyrelivet på denne årstiden. Det hender jeg ser rådyr før resten av verden våkner. Dompappen har jeg også sett! Den se rjeg aldri om vinteren lenger, men i våres dukket både hanner og hunner opp. Det er koselig det :)

    SvarSlett
  2. Mange lyder fra "villmarka" her også. Synes det er godt å sovne til slikt. I starten var det litt fremmed, men nå kunne jeg knapt være disse lydene foruten. Det som bråker mest er når vinden blåser i bladene til de store viftepalmene (Washingtonia, Brahea m.fl.). Høres ut som noen slår pappkartonger mot hver andre. Noen typer palmesus er definitivt oppskrytt! :D

    Nå er det varmere hos dere enn her. Vi har "bare" +25 akkurat nå. Og jeg NYTER det! Håper ikke spurvene dine blir helt gjennomstekt under taksteinen. :)

    Ønsker deg en varm og vakker helg!

    SvarSlett
  3. Ninni,så bra at du har flyttet den. Da vil den sikkert blomstre bare den får omstilt seg. Den er vakker, ja. Det er koselig med rådyr også, men på avstand ;-)

    SvarSlett
  4. orchis, ja en venner seg vel til all slags lyder, bare en har hørt de noen flere ganger. Uglen i natt var nesten uhyggelig, og for meg en totalt fremmed lyd.

    Skjønner godt at palmesusen kan være litt slitsom da, med så mye "støy".

    Her er det i skrivende stund 27,5 og i neste uke melder de om 32 grader.

    Stakkars spurvende da. De har sikkertt ekt at det er en trygg og beskyttet plass når de valgte den i vår, men er ikke sikker på om de tåler sånn varme. Men det må gå sin gang, jeg har ikke tenkt å flytte de.

    Ha en flott helg du også!

    SvarSlett
  5. Hjelpe meg vel, at noen synes denne varmen er deilig !! Nydelige Iris du har, og du er flink til å ta bilder, selv i denne varmen. Ha en fin helg.

    SvarSlett
  6. Håper rådyra holder seg på avstand! De er vakre men det skal være på avstand og ikke i hagen.

    Ellers er det veldig OK med fugler i hagen, de tar mye av det som vi ikke vil ha der.

    De irisene var flotte, skal huske navnene på dem for en senere anledning.

    SvarSlett
  7. Nydelig iris i headingbildet også de andre.
    Tasig å ikke få sove om natten for uvante lyder, ugler kan høres litt uhyggelige ut i tillegg til høy nattetemperatur.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  8. Bjørg, det er nesten ulidelig varmt nå. Hvis det skal fortsette sånn blir det fryktelig tørt.
    Jeg må passe på å ta bilder med en gang, for alt blomstrer av så utrolig fort i varmen.

    SvarSlett
  9. juni, jeg håper at rådyra holder seg langt unna, for de er de eneste som jeg frykter kan virkelig gjøre skade når de setter i gang. Fugler spiser mye insekter ja, og det liker jeg godt. Jeg er ikke så glad i mygg og knott ;-)

    SvarSlett
  10. Randine, jeg likte ikke denne uglen som forstyrret meg sånn i natt. Jeg har faktisk aldri hørt ugle selv før untatt på tv da. Så jeg kvakk litt når jeg hørte den. Håper ikke den slår seg til her...

    Ha en fin helg alle sammen!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...