fredag 12. juni 2009

Ny 'Caramel' innkjøpt


I dag regner det skikkelig her, og jeg håper at det kommer noe som monner. Det er lenge siden det kom mer enn 2mm, så naturen trenger fuktighet.

Det eneste som er synd er at i dag har tre iriser sprunget ut, men håper de ikke blir for stygge av regnet.

I går hadde jeg et hyggelig hagebesøk av en venn fra Kongsberg, og det var så koselig. Vi pratet hage i flere timer, og var en tur på gartneriet også. Det ble ikke mye innkjøpt, men fikk kjøpt Heuchera 'Caramel' og en hvit lewisia. 'Caramel' hadde jeg i fjor, men den døde i vinter. Tror den er en av de mest sarte heucheraene. Nå skal jeg plante den et annet sted, og håpe på bedre lykke med overvintringen der.

Ellers er formen elendig for å si det mildt etter to netter med minimalt med søvn. Urk...

Feieren skal komme i dag, og jeg har satt frem stige og skalket alle luker. Vi som bare fyrer med ved, trenger å få feiet pipa skikkelig.
Bildet over her er av en clematis som jeg kjøpte i fjor høst på salg. Jeg var redd den ikke var herdig, så jeg hadde den i drivhuset i vinter. Den klarte seg utmerket, og satte knopper der allerede i april. Den heter 'Chrystal Fountain' og er flott synes jeg med denne spesielle blomsten.

4 kommentarer:

  1. Skikkelig fin blomst på den klematisen.
    Jeg plantet også Heuchera"Caramel" i fjor. Min kom heller ikke igjen i år selv om den var plantet på en lun plass. Så den er nok en av de sarte som ikke takler en vinter.

    SvarSlett
  2. Så lekker den klematisen var! Og nyyydelig akeleiebilde i headingen din :)

    Ja, nå har du fått regnet du ønsket deg og mere til... Jeg er også bekyrmet for germanicaene mine som springer ut en etter en nå. Vil så gjerne beholde dem i blomst lenge og ikke få dem ødelagt av regnet.

    Caramel er vakker, håper den greier seg fint hos deg. Kanskje det kan være lurt å vinterdekke den?

    Somremværet skal komme tilbake søndag i følge pent.no :) Jeg synes det stemmer bedre det som står der enn på YR. Jeg drøyer min planlaget tur med henger og spade for å hente subbus til grønnsaksbedet mitt til uken. Det blir tungt for både meg og hengeren med våt grus. Vil ha med så mye som mulig når jeg først er avgårde.

    Så leit at du har sovet så dårlig da Iris. Håper det retter seg i helgen! God helg til deg og dine og hagen din :)

    SvarSlett
  3. Ja Elsa, den er et syn akkurat nå. Hvis 'Caramel' ikke klarer seg hos deg, så trenger jeg vel ikke å tro at den skal klare seg her.

    SvarSlett
  4. Ninni, clematisen er lekker. Skulle ønske den blomstret like flott hele sesongen.

    Det har ikke kommet så mye regn her, kun 6 mm. Men jeg får være fornøyd med alt som kommer, og jeg slipper å vanne i dag i hvertfall.

    Jeg skal prøve å plante 'Caramel' i en skråning hvor vannetr enner unna på høsten. Har mistanke om at den ikke tåler stående fuktighet. Hvis den ikke overlever vinteren, gidder jeg ikke å prøve igjen. Det finnes andre sorter som er mer herdig og tåler klimaet her bedre og som ligner i fargen. Har en som heter 'Amber Waves' og er bare litt mørkere i fargen.

    Ja, kanskje pent.no melder bedre enn yr, som tar mye feil synes jeg.
    Får i hvertfall håpe på bedre vær snart før sommeren er over...

    Subbus veier fryktelig mye når den er våt. Den er tung nok i seg selv, så pass på ryggen!

    God helg til deg og hagen din også, Ninni!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...