torsdag 18. juni 2009

Noen irisbilder...





Nå har tiden flydd fra meg, og jeg har ikke fått skrevet noe her på lenge. Hagelagsmøtet på mandag med besøk av Inger Lise Wiersdalen gikk kjempefint og vi var ca. 20 stk. der. Når en tenker på at tettstedet Hvittingfoss har ca. 1500 sjeler, så er det ikke så verst. Vi som var der fikk i vertfall sett flotte lysbilder som var tatt av Inger Lise og hun fortalte om stauder og liljer. Kunnskapsrik dame, ingen tvil om det. Det høres med til historien at hun hadde med seg planter for salg, og at noen av de endte her. Merkelig.... ;-)
Siden har det vært så travelt her at tiden bare forsvinner. I flere dager nå har jeg tatt masse bilder av alle irisene som blomstrer akkurat nå. Flere av de blomstrer for første gang i år, og det er jo ekstra stas. Det er mange av de som kommer i fra Magnus, og jeg må se etter og sammenligne med bilder for å få navn på de.
Det øverste bildet er Iris chrysographes som jeg kjøpte av jensen i fjor. Den er den mørkeste iris jeg har i hvertfall. I sola så den helt svart ut.
Flere bilder kommer etterhvert.

16 kommentarer:

  1. Mange nydelig Iriser i haven din, og flere kommer etter hvert ser jeg :)

    Godt det ikke bare var styret som møtte opp da Anne Lise var hos dere! Nei, kan du skjønne det da - havnet flere planter hun hadde med hos deg? Merksnodig ;)

    SvarSlett
  2. Utrolig farge på den chrysographes'en! :o Hadde et ganske mørkt eksemplar i Oslo, men den ble bare borte etter 2-3 år. Likte neppe den tunge leirjorda i den hagen.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Iris chrysogaphes var flott! Jeg har aldri sett så mørk iris før. Er det en du vet navnet på?
    Det er gøy når blomstene kommer for første gang, akkurat som å åpne spennende pakker.

    Godt at det kom så mange på hagelagsmøtet deres. Det er jo greit at folk møter opp når en inviterer gjester til å holde foredrag. Synes ikke det er merkelig at noen planter havnet hos deg, der får de det sikker godt.

    SvarSlett
  4. Ninni, det er flere på gang ja. Jeg har etterhvert fått kjøpt en hel haug, og de er like vakre hvert år.

    Bilde nr. 2 er den lyseblå som har blitt mellomblå. Fargen er fortsatt fin synes jeg, men den er ikke lyseblå lenge.

    SvarSlett
  5. orchis, ja den er sånn at jeg trodde ikke mine egne øyne når den sprang ut for første gang.

    Jeg har leirejord her også, men den har blitt litt blandet med annen hagejord der som denne står. De liker nok litt god drenering ja.

    Ha en fin dag du også!

    SvarSlett
  6. Juni, nei jeg har ikke noe eget sortsnavn på den, bare Iris chrysographes. Ja, jeg har ventet på den siden i fjor, og det er som å åpne pakker ja. Mer moro enn på julaften! ;-)

    Den gule Iris pseudacorus som jeg fikk av deg så jeg blomstret nede ved bekken i går, men jeg glemte bort å ta bilde av den. Den ser i hvertfall ut til å trives der :-)

    SvarSlett
  7. WOW! Det nye headingbildet ditt var rålekkert! For en farve!

    SvarSlett
  8. ninni, ja den er flott. Den kjøpte jeg i fjor i fra Eli Marie Reiten i Ålesund. Det er tydligvis mange fargenyanser av de.

    SvarSlett
  9. For en dramatisk iris, den første der! Utrolig mange flotte slag som finnes. :-)

    SvarSlett
  10. Landliv, ja det finnes utrolig mange flotte iris! Disse "svarte" er noe helt for seg selv ;-)

    SvarSlett
  11. Flotte Iriser du har. Jeg er ikkke så heldig med Iris, men synes de er gudommelige, faktisk. Besøkte nettopp en hage i formiddag, som hadde DEN Irisen. Sikle, Sikle. Men jeg velger å nyte den der den sto. (Foreløpig !!) Jeg legger den ut på bloggen min nå etterpå .

    SvarSlett
  12. Nydelige bilder! Selv om de svarte er flotte kan jeg nok ikke stå for den hvite med litt fiolett skjær i.

    Kjekt at hagelagsmøte gikk bra og det er nok en hektisk tid fremover med flere nyinnkjøpte planter.

    Ha en fortsatt fin hageuke!

    SvarSlett
  13. Bjørg, det er mange som synes at iris er vanskelig. Men begynn med de lette, som f.eks. siberica. De får alle til!

    SvarSlett
  14. Randine, ja den hvite, lyseblå er flott den også. Iris er i det hele tatt flott ;-)

    Plantene kom i jorda dagen etter møtet. Men nå er det stopp (en stund)... ;-)

    SvarSlett
  15. Ikke rart du har fått så mange kommentarer i bloggen din i daag. Iris chrysogaphes kan ta pusten fra enhver!

    SvarSlett
  16. sagae, ja de er noe for seg selv disse irisene som er så mørke.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...