torsdag 4. juni 2009

Møkkavind...

I natt var det kun 2 grader her, og det er jo iskaldt! Jeg fant ut sent i går kveld at det var bare 4,5 grad, og jeg fant frem agryldukene mine. De kan en aldri pakke bort ser det ut som...
Jeg pakket inn dahlia og fuchsia, og det gikk heldigvis bra. Innen jeg kom ut i dag tidlig hadde denne forferdelige vinden begynt igjen, og flere potter lå veltet ut i veien.

Jeg satte i gang med vanning (igjen), og fikk tatt der hvor jeg ikke hadde vannet noe særlig. Jeg kjøpte en syrin i fjor høst som sikkert ikke har fått rotet seg skikkelig, for den var helt slapp i dag. Med sånt vindvær så tørker alt noe sykt fort. Den har i hvertfall fått vann nå. Lot sprederen stå på der en god stund.

Jeg har fått ryddet i drivhuset i alle pottene mine. Det er noen utrolige mengder av de, og av en eller annen grunn så blir det flere for hvert år... ;-)

Siden jeg var så godt i gang inne i drivhuset, så fikk jeg flyttet på noen av tomatplantene og fikk støttet og bindt opp de. Jeg har sådd et nytt slag i år, 'Black Cherry'. Den skal også være busktomat, men den er snart 1,50 høy... Sådde også et annet slag, og den må pinseres. Det er desidert det verste jeg gjør, for tomatplanter stinker pyton etter min mening (nese) ;-)
Agurkene er allerede så store at de kan høstes. I år blir alt rekordtidlig modent, siden jeg sådde alt så tidlig. Men klarer jeg å vente med sånt til i mars? Nix! Men jeg kan i hvertfall nå kose meg med fersk agurk på brødskiva i morgen. Ikke dårlig bare det ;-)

Jeg hadde bestemt meg for å få plantet ut 4 stk. roser i dag, og det har jeg også fått gjort. Men jeg kom plutselig på hvorfor jeg har hatt sånn motvilje mot å få plantet de ja...Den ene rosen som døde i vinter hadde milelange røtter som satt som spikret i bakken.. Til slutt ga jeg opp, for sånne krefter er ikke jeg i besittelse av. Jeg fant frem rosesaksa, og klippet de tvers av. Så jeg fikk da plantet den til slutt der den andre sto etter mye om og men. Tilsammen har jeg gravd opp 4 roser, og summa summarum så er roseantallet det samme. Tror ikke jeg skal ha flere roser. Det gledelige er at de fleste som jeg trodde var døde har klart seg. Men de hadde jo frosset helt ned, så det blir nok lite blomster på de i år.

Da jeg var ferdig med alt dette og skulle gå inn lå de oppstammede fuchsiaene mine nede for telling for annen gang i dag. Møkkavind!

10 kommentarer:

  1. Drivhuset er et godt sted å være når vinden blåser som den gjør fort tiden. Temperaturen er også alt for lav.

    Nye ferske agurt høres bra ut, det var jammen tidlig!

    SvarSlett
  2. Uffja,her blåser det stivt også.Mange planter ligger flate her.Har bare agurker og tomater igjen i drivhuset resten står ute i minidrivhuset.Må nok vente en stund på agurker her di er bare 7cm.
    Hva for blomst har du i hovedbilde på bloggen din den er flott.

    SvarSlett
  3. Heldig du som kan høste agurk allerede nå. Min kjøpte "vanlige" agurk er ikke så stor at den har begynt å tenke på å sette blomster engang.

    Det er vel ikke så ofte det blåser så mye hos dere vel?
    Vind er noe herk, og særlig når den blåser i stykker planter eller velter dem over ende.
    Her blåser det også, og av og til kommer det noen innmari sterke kast.

    SvarSlett
  4. Skal si det skifter fort været for tiden! Fra sommerheten i helgen til den isende kalde vinden vi har nå. Det må være bortimot storm i de kastene som kommer. Håper det går bra i havene våre! Orker ikke en gang gå ut for å sjekke... Kunne det bare regnet skikkelig frem til i morgen og så blitt penvær og varmt igjen :)

    SvarSlett
  5. gjett om jeg gleder meg til å dra til Beitostølen i morgen, med slik temperatur !!!!!! Kommer til å fryse, ja. Må finne frem stillongsen !!! Har vært hos datter'n i Strømmen, og kom hjem i ettermiddag, og bare fikk vannet noen clematiser. Guernsey Cream er i begynnelsen, men trenger selvfølgelig VARME, og det trenger vi også !!
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  6. Randine, ja i går var drivhuset det eneste stedet hvor det holdt seg varmt. Det skal ikke rare temeraturen til for at det blir godt og varmt der.

    Jeg sådde agurkene i februar ja, og da får en tidlig slangeagurk...Kanskje vente litt lenger til neste år hvis jeg klarer ;-)

    Else Marie, ja denne vinden er overalt virker det som.
    Den blomsten er en rhododendron :-)

    Juni, din agurk kommer nok med blomster snart den også.
    Vind er ikke så vanlig her, men i luftlinje er det bare to mil til kysten. Denne vinden har jo herjet overalt virker det som, så det er få som slipper unna den islufta.
    fuchsiaene overlevde fallet, men det datt av mange blomster på de.

    Ninni, ja snakk om forandring! På mandag var det 28 grader og stekende varme, og i går knappe 13 grader...
    Ja, det var noen skikkelig sterke kast som kom, men det begynte å regne på kvelden i går her. Det har regnet i natt også, men nå var det et øyeblikk med litt sol. Det er lov å håpe på bedre vær fra i dag, ja!

    Bjørg, du reiser jo i feil retning! Beitistølen er jo å oppsøke kulda. Du skulle heller vært med oss i hagelaget her til Ramme gård i morgen ;-)

    Ha en fin helg du også!

    SvarSlett
  7. Vind er no' dritt! Har så mye av det her at de har satt egne navn på vindene, men de er vanligvis ikke så kalde. Ser været vil bedre seg hos dere snart, så hold ut. Og hold deg varm.
    God helg!

    SvarSlett
  8. orchis, ja der du bor er det vel mye vind kan jeg tenke meg. Navn på vinden høres litt artig ut, men det er sikkert ikke noe morsomt med mye vind uansett. Den vinden som er her nå er skikkelig isvind fra nord, og den slipper vel du unna håper jeg. Vi her i nord får holde ut ja, og håpe på varmere vær fremover. Det er meldt om stigende temperaturer fremover, så det bedrer seg sikkert snart!

    God helg til deg også!

    SvarSlett
  9. Har tatt meg den frihet å tagge/utfordre deg i bloggen min :)

    SvarSlett
  10. orchis, takk, den skal besvares omgående! Morsomt med sånne utfordringer!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...