fredag 12. juni 2009

Kjedelig dag


I dag har det kommet 12 mm med regn her. Ikke dårlig! Kanskje gressfrøene mine vil spire da? Jeg sådde til et område der hvor jeg lagde en ny sitteplass, men det har nok vært for tørt der til at gressfrøene ville spire.

Regnvær er kjedelig, men jeg har i hvertfall fått vasket ørten maskiner med klær om ikke annet. Mens det var opphold fikk jeg plantet heucheraen og lewisiaen. De er nå plantet i en skråning hvor vannet renner vekk. Det gjenstår å se om det hjelper.

Bildet over er av en av de mange irisene jeg har som blomstrer fremover. Er det noen som vet hva den heter?

Men det kjedeligste som hendte i dag var at hagegal forsvant pga. tekniske problemer. Må si jeg savner "gal" når det ikke er tilgjengelig. Men det ordner seg snart tror jeg.

I hagen blomstrer nå to meconopsis som jeg kjøpte for noen år siden av Bjørnar. 'Lingholm' og en hvit betonicifolia 'Alba', tror jeg den heter i hvertfall. De er så flotte, og jeg tror jeg har plantet de på rett plass. De står på nordsiden av drivhuset, og har kun morgensol.

Til slutt så vil jeg vise frem et bilde av kontraster av farge på blader og stilk på hosta. I år så kjøpte jeg en hosta som heter 'Designer Genes', og den har blitt en av mine favoritter.

10 kommentarer:

  1. 12 mm regn monner. Kunne trengt noen mm her også, men det kommer neppe før til høsten.
    Den Hosta'en var nydelig! Hadde dilla på Hosta når jeg haget i Norge. Kan visstnok dyrkes her også, men har enda ikke forsøkt.
    God Helg!

    SvarSlett
  2. Nydelig Iris og spennende Hosta.

    Regnvær har sine fordeler og ulemper, vanning av hagen er en fordel og sikkert bra for ditt nysådde gress.

    Ønsker deg en fin hagedag!

    SvarSlett
  3. Den hostaen var lekker!
    Irisen din er vel den som likner min?
    Jeg har ennå ikke funnet noen navn til min, så jeg kan nok ikke hjelpe deg.
    Regne burde det gjøre om natta nå om sommeren:)

    SvarSlett
  4. orchis, synd at det kommer så lite regn hos deg da! Helt til høsten hørtes fryktelig lenge til i mine ører...;-)

    Ja, den hostaen er virkelig flott. Den må jeg ha flere av. Hosta liker seg jo litt fuktig, så hos deg med så mye tørke så måtte du nok vanne de ofte.

    God helg til deg også!

    SvarSlett
  5. Randine, ja det finnes mange flotte iriser. De germanica jeg har er uten navn de aller fleste av de.

    Detr egnet som kom gjorde veldig godt ja, og kanskje gresset vil spire der nå.

    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  6. Sigrid, den hostaen er lekker ja!

    SvarSlett
  7. Juni, ja det er den som jeg mente lignet på din. Får legge ut et bilde på hagegal og høre om det er noen som kjenner til den.

    Ja, regn bare om natta hadde vært perfekt!

    SvarSlett
  8. Skikkelig rotbløyteregn! Nå kommer det til å ta av helt med plantevekst :) Fy søren, den Hosta'en var rålekker! Har du flere bilder av den? Den så helt fatastisk ut.

    SvarSlett
  9. Ninni, jeg kan ta flere bilder av den utover sommeren.

    Ja, nå blir det nok fart på veksten hvis det bare blir mer varme fremover.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...