fredag 19. juni 2009

Flere nye irisbilder






Det springer stadig ut nye blomster, og jeg knipser i vei. Øverste bilde er Iris siberica 'Mrs. Rowe'. Den kommer i fra Magnus, og den blomstrer for første gang nå.

Bilde nr. 2 er mine mellomblå iriser som var mye lysere i fjor. Men får håpe de ombestemmer seg og er enda lysere neste vår igjen ;-)

Bilde nr. 3 er en bitteliten iris som jeg ikke vet navnet på. Den blir ikke mer enn 20 cm høy.

Bilde nr. 4 er Iris siberica 'Sparkling Rose'. Kjøpt fra Nautesund.

Bilde nr. 5 er Iris chrysographes. Kjøpte fra Eli Marie Reiten i Ålesund.

I går kom det 14 mm med regn her, og det var veldig bra. Da slipper jeg nemlig å vanne her i dag ;-)

10 kommentarer:

  1. Chrysographes blomstrar hos meg også no, for første gang. Wow, den er virkelig svart!

    SvarSlett
  2. Herlige irisbilder! Har funnet ut at jeg må satse på Iris sibirica, for germanica og jeg finner ikke ut av det med hverandre :-(

    SvarSlett
  3. Elisa, det er spennende når de åpner seg for første gang i hagen! Det må være den blomsten som er nærmest svart, ja.

    SvarSlett
  4. Villrose, Iris sibirica finnes i mange farger, og er velsignet lettstelt. Germanica har mere nykker, og det er en utfordring å finne rette plassen til de ;-)

    SvarSlett
  5. Nydelige irisbilder, skjønne godt at de er verd å vente på...

    Bra at overgartneren vanner så du kan bruke tiden til viktigere ting enn å vanne.

    Ha en fin hagehelg!

    SvarSlett
  6. Randine, ja det er greit at overgartneren vanner så jeg slipper det ;-)

    Ha en fin hagehelg du også!

    SvarSlett
  7. Mange flotte iriser!
    Jeg håper det snart blir flere her også.

    SvarSlett
  8. Glemte en ting jeg:
    Iris chrysographes må ha flere sorter, for min er ikke så mørk som din, men er avgjort vakker for det. Tror jeg skal googlet litt på chrysographes.

    SvarSlett
  9. Juni, ja jeg har to andre i tillegg til de to jeg har vist. Den ene er mer vinrød og den andre er mer blålilla. De kan krysse seg med andre arter, så det finnes nok mange fargevariasjoner.

    SvarSlett
  10. Så mange fine Iris du har :) Jeg har bare en, men nå ble jeg inspirert til å skaffe meg noen fler! Har en ganske fersk hage, så det er veldig gøy å kikke på hageblogger som din for ideer og inspirasjon. Prøver å få til en blogg selv, har bare to innlegg hittil:)
    Hilsen Line

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...