onsdag 27. mai 2009

På shopping i regnvær

I går var jeg på det lokale hagesenteret her i regnværet, men det forhindret ikke meg i å shoppe...
Jeg holdt på å kjøpe en nydelig gullregn, men fikk den ikke inn i bilen. Den var kjempestor, og det må nok blir et tre som er litt på vent i hodet mitt...*ler*

Jeg hadde lyst på noe som det var litt høyde på, og som ikke ruinerte meg i samme slengen. Valget ble en Malus 'Royalty', dvs. prydeple med mørke røde blomster og blader. Jeg fant også en Sambucus racemosa 'Plumosa Aurea' i samme slengen. Jeg har fått helt dilla på gult bladverk i år, og det ligner da ikke meg *ler*

Det jeg egentlig dro for var å finne to stoler og et bord som jeg skulle ha på den nye sitteplassen nede i hagen. Det fant jeg også, så nå skal jeg ut og skru i sammen bordet hvis jeg får det til. 10 tommeltotter har jeg minst, men får gjøre et forsøk siden det ikke så altfor vanskelig ut... ;-)

10 kommentarer:

  1. Gullregn kjøpte jeg i fjor, og den er et syn allerede i år. Den er mitt tuntre.
    Det kommer stadig nye og fristende Sambucus på markedet ser jeg....hmmmm.... ;-)

    SvarSlett
  2. Lekker Sambucus - en sånn har jeg aldri sett.
    Gullregn har stått på ønskeliste mi noen år, men jeg finner ikke helt ut av hvor den stå. Det er så mange trær her at jeg må kanskje hugge ned noen av de vanlige for å få plass.

    SvarSlett
  3. RandiF, ikke si det da... ;-)

    Hadde jeg hatt plass i bilen hadde den blitt med hjem, men vi prøvde og det gikk ikke. Planta var kjempestor! Jeg har fortsatt plass i hagen, så det blir nok en gullregn her før eller senere. Sambucus finnes det mange lekre av ja. Den jeg kjøpte kunne minne om Black Lace i vekstformen.

    SvarSlett
  4. Juni, ja den var virkelig lekker. Jeg har en annen gul fra før, men den er kraftigere i veksten. Denne hadde mer fjæraktig vekst.

    Det er nettopp det som er blitt gjort her i vår, vi har fått vekk mange av de gamle store trærne.
    Gullregn er en omfangsrik plante, så en må ha god plass til den.

    SvarSlett
  5. Stoler og bord til en ny sitteplass er viktig, dine 10 tommelfingre klarer nok det.
    Flott prydeple i vakre farger, gullregn synes jeg er flott men har ikke plass...

    SvarSlett
  6. Ja Randine, det ble da bord til slutt etter endel strev.
    Gullregn trenger mye plass ja.

    SvarSlett
  7. Bilder, jente, bilder !!!! Det er vanskelig å kjøre forbi, eller la være å shoppe. Jeg var hos IngerLise på mandag, og kom hjem med Hosta Night before Christmas, og en Hepatica transylvania (fint bladverk). Og nå sikler jeg på en fylt trådpeon ! Sukk ! Skal se etter den på Sverigeturen.

    SvarSlett
  8. Ja Bjørg, bilder kommer snart ;-)

    Det krever mer å la være ja, for shopping går av seg selv. Den trådpeonen så jeg i lista hennes, men synes den var litt dyr...

    SvarSlett
  9. Jeg har også lenge hatt lyst på gullregn, men det var den plassen da. Lystene er mange, men plassen liten! Det finnes en hybrid som ikke blir så stor, kanskje jeg finner en plass en gang :)

    Å, så lekker den Samucusen var! Jeg har merket meg 'Black Lace' med dypt rødt, flikete bladverk. De er så vakre :)

    SvarSlett
  10. Ninni, jeg er så heldig at jeg har fortsatt plass til en gullregn enn så lenge... Jeg tror at jeg bare må ha en senere en gang.

    Sambucus er en spennende slekt, og det dukker stadig opp *må ha* planter av de... ;-)

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...