søndag 5. april 2009

Snøskader

I dag oppdaget jeg hva som har skjedd med den ene hyllen min, 'Black Beauty'. Den har smeltet frem i dag, og er fullstendig spjæret av snøen. To av greinene bare hang og slang, så den må beskjæres kraftig ser det ut som. Men det antar jeg at den tåler. Ferskentreet har fått bøyd alle greinene nedover, så den ser ut til å ha fått en helt ny fasong... Den tør jeg ikke beskjære på denne tiden, så den får bare se litt rar ut.

I dag har det vært mye sønnavind, men skikkelig varmt. 12 grader i dag, og pga. av vinden så har det smeltet skikkelig. Jeg "fant" igjen de fem små gulgrønne thujaene som jeg plantet i fjor høst. De har vært dekket av snø hele tiden etter jul, så jeg håper de har klart seg. Det vet jeg ikke før det har gått litt tid tror jeg. De var merket med H3 og het Thuja orientalis. Jeg er totalt ukjent med det sortsnavnet, men det aner meg at de ikke er så hardføre som resten av familien.
Men noen er mer herdig enn det lappen skal tilsi, som f.eks en buskbom jeg har hatt stående i potte siden vi flyttet hit. Den lever i beste velgående, og det skulle den ikke i følge merkingen. Godt at plantene ikke kan lese... ;-)

Det ene bjørketreet har også fått bøyd seg ned til bakken. Lurer på om det retter seg opp. Hvis ikke blir det ved.

I dag fikk jeg sett på Monty Don og hageprogrammet som heter "Jorden rundt i 80 hager"
So far so good. Som nevnt før, så er jeg så sulteforet på hageprogram at det meste går ned på høykant. Grensen går ved å se "Grønn glede" i reprise. Så sulten er jeg ikke...*lol*

8 kommentarer:

  1. Usj, så synd med Black Beauty, da. Håper den vokser seg fort til igjen.
    Monty Dons hageprogram gikk for tidlig på eftan til at jeg hadde lyst til å sitte inne og se på TV. Ikke har jeg opptaker heller :-(

    SvarSlett
  2. Ja Sigrid, det var virkelig ergelig med den hyllen. I fjor var den så fin og kraftig. Men det er lite jeg får gjort mad skadene, så jeg får bare beskjære den og håpe at den tåler det. Vanlig hyll er jo veldig robust, så jeg håper min har noen sånne gener ;-)

    I dag hadde jeg alarmen på mobilen slik at jeg skulle få programmet med meg... Vi kjøpte i fjor en sånn pvr opptager fra Canal Digital, så jeg kunne bare ha tatt det opp. Men i dag satt både gubben og jeg og så på programmet når det gikk. Ikke dårlig å få selskap mens jeg ser på hageprogram ;-)

    SvarSlett
  3. Sukk ja, rosa 'Mundi'har fått en egenartet beskjæring av snøraset hos meg... knekt av 10 cm over bakken... Men det ordner seg nok :)

    SvarSlett
  4. Så ergelig da Mokki! Ja, denne snøen er det mye bryderi med. Får håpe at rosen din kommer seg utover sommeren!

    SvarSlett
  5. Snøbrekk er ikke noe kjekt. Trær som er nedbøyd har en egen evne til å rette seg opp igjen.
    Heldigvis har jeg unngått snøskader denne vinteren.

    Her ble også Monty Dons hageprogram fulgt med på.

    SvarSlett
  6. Elsa, snøbrekk er ikke noe kjekt, for det lar seg jo ikke reparere. Fint hvis bjørka retter seg opp igjen. Det har vel vært så lite snø hos deg at du har sluppet unna dette snøbrekket. Nå er jeg grådig lei snø og alt det fører med seg :-(

    SvarSlett
  7. Ååå..så trist med brukne grener. Jeg har vært ute og inpisert litt i dag, ser at Taxus 'Hillii'-hekken har fått seg en real trøkk. Grenene ligger bøyd langt utover. Men jeg regner med at de vil rette seg fint opp, men det er ikke akkurat et vakkert syn. Jeg er mer bekymret over de nyplantene rosene mine som har fått et taklass med sne over seg... Knust taksten ligger flere steder oppå sneen.

    Jeg hadde markert meg 'Jorden rundt', men glemte å ta opp. Greier ikke å forhåndsprogrammere dvd'en...Burde jo lært meg det, men... Synes tekniske inretninger er fryktelig slitsomme og vanskelige.

    SvarSlett
  8. Ninni, ja denne snøen har gjort mye skade i vinter. Blytung snø er ikke bra for hverken roser eller busker. En ting er at busker er bøyd, en annen ting er når de er knekt.

    Jeg hater også sånne tekniske duppeditter. Er ei skikkelig kløne, og overlater det til andre som kan sånt bedre her i huset. Men det er nok ikke så vanskelig som det jeg skal ha det til... ;-)

    SvarSlett

Snøklokkene lever opp til navnet sitt...

På lørdag så jeg et syn som jeg gleder meg til å se hvert år. Jeg har snøklokker på forskjellige steder i hagen. Noen i sol og andre i skygg...