torsdag 30. april 2009

En hekk er vekk...

I dag har jeg gjort noe jeg har panlagt lenge, men som jeg har utsatt minst like lenge... Jeg har nemlig fjernet en meget brysom hekk som heter "snøbær" eller "snøballbusk" som vi kalte den som barn. De hvite bærene kan unektelig minne om små snøballer.

I hverfall så er hagen igjen blitt utvidet med flere meter, og en hekk er vekk...
Den minner fryktelig om en annen hekk jeg slet med å fjerne der jeg bodde før. Spirea og snøbær må være meget nært i slektskap, for denne hekken her hadde spredd seg med rotskudd på samme måten. Den var 1 meter bred minst, og har spredd seg i alle retninger i enden av tomta.
Jeg brukte en elektrisk hekkesaks og jevnet den med jorda. etterpå sprayet jeg greinstubbene med "ekte" roundup, og da skal de etter sigende ikke skyte på nytt igjen. Hvis de så gjør det skal jeg bare spraye bladene så den dør fort og nådeløst...

Jeg skal kjøpe inn ca 10 thuja 'Smaragd' og plante i store potter og sette der som hekken sto.
I sommer skal jeg ha en stor lastebil inn i hagen, og det er den eneste veien hvor den kan kjøre inn i hagen. Så da blir det som en grønn post som kan åpnes etter behov. Dette var en ide jeg fikk en natt jeg lå våken, og jeg tror det kan fungere greit.

Jeg har holdt på med dette i hele dag, og det ble en skikkelig stor haug med greiner. Den skal brennes i morgen. 1. mai er like god som hvilken annen dag til å gjøre det. Her på landet er det ikke så nøye.

Nå er ryggen helt kaputt, og jeg skal innta hvilestolen resten av kvelden. Ha en fin 1. mai i morgen!

6 kommentarer:

  1. Kan styre meg når det gjelder tuja, men ellers høres det ut til at du har litt å gjøre, ja. Lederen i siste Hagetidend av Tommy Tønsberg var jo ganske treffende. !! Herlig mann.

    SvarSlett
  2. Kan tenke meg at det var nokså befriande å få bort hekken av snøbær - det er ugras det !!!

    Ha ein fin mai! :)

    SvarSlett
  3. Jeg synes thuja 'Smaragd' er fin, for den vokser i pyramideform og trenger lite klipping. Vi har en lang side av hagen hvor jeg ønsket meg hekk, og da er er thuja greie planter.

    Tommy ja, han har mange gode artikler i Hagetidend.

    SvarSlett
  4. hajal, ja befriende er bare fornavnet. Det spørs jo om hvor mye som kommer opp igjen, men jeg har giftkanna klar. Det er visse vekster som ikke lar seg utrydde på andre måter...

    SvarSlett
  5. Tror jeg nærmest avskyr snøbær... Sliter med det i kolonihagen i Oslo, og siden hekken deles med naboen, kan jeg ikke bare kverke den heller. Heldig er du som kan kvitte deg med den. Ikke er den pen heller.
    Pass på ryggen. Du har kun én!
    God 1. mai og god helg.

    SvarSlett
  6. orchis, ja jeg hadde aldri plantet en sånn hekk i hvertfall! Denne som jeg fjernet har stått her i mange år, og den hadde breiet seg skikkelig på de årene. stakkars deg som ikke kan fjerne den, men må dele den med naboen. Snakk med naboen, kanskje dere kunne plante noe annet i steden?

    Ja, jeg skal passe på ryggen, den er god å ha i orden :-)
    Ha en flott 1. mai og god helg du også!

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...