onsdag 11. mars 2009

Endelig litt grønt i pottene

I dag har jeg priklet 'Bishop's Children' og har nå 12 stk. i egne potter + noen flere som ikke er priklet. og jeg sådde bare halve posen! ikke noe å si på spiringen der, nei. jeg har vært litt bekymret for spiringen i andre potter, men nå er alle agurkfrøene kommet opp + de tre frøene med den nye tomatsorten. Det spirer til og med i potten som jeg sådde frøene i fra orchis. Akeleiefrøene som ikke har villet spire er i dag flyttet til drivhuset. Kanskje de trenger litt kulde? I hvertfall var det godt og varmt der, og det er nye skudd på den clematisen jeg har overvintret der + det så ut som det var liv i begge drueplantene. Det er for tidlig å si hvordan det har gått med drueplantene ute, for der er det ennå nærmere 1 meter med snødekke pga. takraset fra garasjen. Men der er det i hvertfall sydvendt, så der blir ikke snøen liggende så fryktelig lenge. I natt var det 5 minus her, men nå er det 5 pluss og sol. De melder om nye 10 cm med sludd/snø i morgen, men etter det melder de ikke om noe mere nedbør på en stund. Heretter har alt bare å komme som regn. Basta! ;-)

Jeg prøvde å få tatt vekk noe snø bak huset hvor drivhusledningen ligger, men den var beinhard etter minusgrader i natt. Dette er også mot nord, så der kommer det ikke noe sol før langt utpå ettermiddagen rett før sola går ned. Så der skal jeg slite en stund med snøen, ja. Ledningen hadde frosset fast etter jula, og jeg trodde at den ville smelte frem hvis det ikke kom så mye snø etter jul. Så feil kan en ta, men jeg gir ikke opp. Flammekaster neste kanskje? ;-)

5 kommentarer:

  1. Moro med spiring! :D
    Fastfrosne ledninger, ja! Jeg har lysslynga fra jul ute enda, med nedsnødd og fastfrosset ledning.

    SvarSlett
  2. Herlig med spiring! Er det Oleanderførene som spirer? De spirte lett hos meg også. Jeg satte mine akeleiefrø i kjøleskapet i 4 uker da de ikke spirte. Nå har det dukket oppp flere spirer, så det er jo mulig de vil ha en liten kuldeperiode.

    Nå er det bare en halv meter sne igjen til våren :)

    SvarSlett
  3. Flammekaster hadde jeg sans for, forstår godt frustrasjonen over kulde og frost...

    Spirer er en glede uansett!

    SvarSlett
  4. Så fint at frøene spirer. Det er vel oleanderfrøene, tenker jeg. Spent på om fargen blir helt lik morplanten. Det er jo en hybrid, så frøplantene kan avvike i fargen.
    Og du, forsiktig med den flammekasteren. Søk iallefall brannvesenet om tillatelse først :)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Berit, ja det er moro med spiring! Godt å høre at det ikke bare er meg som sliter med fastfrosne ledninger... ;-)

    Ninni, ja det er oleanderfrøene som spirer.
    Jeg har noen akeleiefrø som har spirt uten kuldebehandling, men disse siste jeg har sådd vil ikke.
    Halv meter med snø igjen her også, og i dag laver det ned igjen :-(

    Randine, jeg har ingen flammekaster, men kunne trengt en!!

    orchis, ja det er frøene jeg fikk av deg som spirer! Jeg har sett flere fargevarianter av oleander, så det skal bli spennende å se hvis de overlever så langt. Ingen selvfølge her har jeg skjønt...
    Flammekaster har jeg nok ikke, men det hadde vært kjekt med en nå ;-)

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...