torsdag 19. februar 2009

Takmåking

I går måkte jeg av taket både på kattegården og drivhuset. Begge steder har jeg måket to ganger før i vinter, men jammen var det over 30 cm der i går. Det knakte i kanalplatene når jeg hadde måket drivhuset. Det var nok bra å få vekk all den tunge snøen, for i dag laver det atter ned med snø her. det har snødd helt siden vi dro oppover i dag tidlig, og nå er det så mye at det må måkes igjen ute i gården. Knurr og dobbeltknurr. Jeg er så lei snø...
Vi må opp til mine foreldre i morgen for å måke taket der. Broren min skulle også komme, så da får mannfolka gå på taket og jeg kan måke det vekk det som kommer ned. Det er nesten 80 cm med snø på taket der, så det er på tide å få det av.

Jeg fikk hentet "Hva skjer i 2009" til hageselskapet i dag, og de skal jeg få distribuert videre i morgen. Der oppdaget jeg at det er flere hagelag i Buskerud som skal til Ramme gård, og at de skal sette opp buss. Jeg får ringe de og høre, og finne ut om vi skal sitte på eller ta bil dit. Det kommer i grunnen an på når de har tenkt å reise, for vi herfra skal i hvertfall være der tidlig, helst før kl.10 når de åpner. Jeg har aldri vært på Ramme gård før, og skal i hvertfall komme dit så tidlig at det er noen godbiter igjen til salgs. Siden jeg har svart belte i shopping, så skal jeg ikke la den sjansen gå i fra meg, nei...

6 kommentarer:

  1. Usj, det er så mye snø på takene her, også. Etter dette snøfallet vet jeg ikke helt når det skal gå av takene. Vi har ganske bratt tak, men det må bli mildvær for at den skal falle av.

    SvarSlett
  2. Regner med å måke taket på hytta for annen gang denne vinteren. Vi bor i firemannsbolig, og slipper å tenke på det, men må se opp for ras når mildværet kommer, kanskje.
    Nå er det tid for VÅR !! Men da blir det vel flom overalt, når all denne snøen skal smelte.

    SvarSlett
  3. Ja Anita, sånn er det vel overalt på Østlandet omtrent. Her har vi også bratt tak hvor snøen faller av når det er mildvær. De melder 5 pluss på søndag, så da håper jeg takrasene kommer. Men mine foreldre har nesten flatt tak, og det må måkes nå. Så vi har en jobb å gjøre i morgen :-)

    SvarSlett
  4. Bjørg, ja det er mange som må måke takene for tiden. Godt dere slipper det da.
    Jeg håper det blir en normal snøsmelting, ikke flom. Det fikk jeg nok av i sommeren 2007. Vil helst ikke ha reprise av det, nei ;-)

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelig kommentar i min blogg. Håper dine nepalliljer klarer vinteren, og lykke til med såing av oleanderfrøene. De pleier spire ganske greit her, men synes de kan være litt trege i veksten det første året.
    Håper også våren kommer til dere snart, og smelter vekk snømengdene.
    Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  6. Takk for det, orchis, og igjen tusen takk for frøene. De ble sådd med en gang, så det skal bli spennende å se om jeg får de til. Jeg har en hvit oleander fra før, og synes oleander er fine planter.
    Ha en riktig god helg du også!

    SvarSlett

Oppdatering fra planterommet...

 I går pottet jeg om 5 paprikaplanter, og 15 chiliplanter. Jeg priklet også 9 bifftomatspirer over i små potter. Så nå skal jeg ikke så mer ...