lørdag 28. februar 2009

Innedrivhuset innviet

I dag har jeg priklet frøplanter til den store gullmedalje! Tomater, stemor og sølvkrans. Resultatet er at første undervanningsbrett i innedrivhuset er allerede fyllt opp. Jeg får utrolig mange tomater i år. Alikevel måtte jeg så tre tomatfrø av den ene tomatsorten jeg ikke har prøvd før, og hvis de spirer kommet jeg til å ha noe sånt som 25 tomatplanter i år. Begrensningens kunst er ikke noe jeg behersker...

Jeg holdt på å hoppe i taket i dag da jeg så at de frøene av dobbel primula hadde spirt. De hadde ikke stått i skikkelig lys engang, for jeg satte de i det kaldeste hjørnet på planterommet hvor det er ganske lite lys. De skulle ha kjøleskaptempratur for å spire, og jeg hadde rett og slett glemt de bort. Så nå er de satt i "teltet" og jeg håper de lange pinglespirene blir bedre med skikkelig lys.
Lobeleia har spirer i alle pottene, det er et godt tegn. Ingen blodbegerspirer, og nå har jeg gitt de opp. Makan til primadonnanykker! De har stått lyst, varmt og fått spesialforpleining. Utakknemmelige planter...

Jeg har sådd flere olivenfrø i dag, for de har heller ikke spiret. Nå har jeg prøvd meg på å så på papir. Sådde fire frø i et vått kaffefilter og har lagt de i en ziplockpose under lys. Er spent på om det blir noe spiring på de. Jeg har to toårsfrøplanter som nå setter masse sideskudd. Når de bare blir store nok skal jeg ta stiklinger av de. Selv om jeg ikke liker oliven, så synes jeg plantene er flotte. De har så fine blanke blader.

Jeg har også tatt flere stiklinger av myrt, for de har heller ikke spiret, I det hele tatt er det mye som ikke vil spire hos meg, mens mange andre frø spirer. Ikke lett å bli klok på.

Til en forandring så snør det ute, og i morgen er det 1. mars. I fjor på denne tiden var det bare et par snøflekker i hagen og vi felte flere trær. Det er helt utelukket nå, for jeg har ikke tenkt å vasse i nesten 1 meter med snø for å få gjort det. Det må bare vente til det blir bart. Det ser i det hele tatt ut til å bli en sen vår i år...

2 kommentarer:

  1. jeg skuler stygt ut på himmelen, for det er meldt snø her også, og det vil jeg ikke ha! Har fremdeles en halv meter ute..
    Glemte pinglespirer ja, min personlige rekord var noen klematisspirer som ble over fem cm lange før jeg fant de, bakerst i kjøleskapet... men det gikk faktisk bra!

    SvarSlett
  2. Huff ja, Anne. Det skulle ikke være så mye snø nå 1. mars. Her drysser det litt pent og pyntelig nå, men jeg vil ikke ha mere snø.

    Godt å høre at det er håp for mine pinglespirer, for de ser litt stusselige ut akkurat nå.

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...