tirsdag 3. februar 2009

Dagens solstråler








Dagens bilder er dagliljer som jeg har i hagen. Fra toppen og nedover er det 'Court Magican',

'Butterfly Kisses', 'Edge of Darkness' og en ukjent gul som jeg tror kanskje heter 'Lemon Vista'
Den er i hvertfall kjempestor med en blomst som har diameter på 18 cm!

Ute er det ikke sol, men grått og litt snø. I dag tidlig var det 18 minus, og nå er det 10. Det går altså litt oppover, men det hjelper lite. Jeg fryser konstant 24 timer i døgnet, og er lei både snø og kulde. Jeg får varme meg med solstråler i form av dagliljer så lenge, for ute er det lite som varmer.

Jeg pottet om den myrten jeg kjøpte i går, og tok en stikling av den for å teste hvordan det er å formere de opp. Jeg har fått dilla på sånne middelhavsvekster. Sitron, mandarin, oleander, oliven og myrt skal jeg ha ute til sommeren igjen. Har sådd flere oliven, men ingen av de har spirt så langt. Ikke myrtefrøene heller, men det sto at det kunne ta 3 mnd. på pakken. Så jeg får bare smøre meg med den tålmodigheten jeg ikke har... ;-)

3 kommentarer:

  1. Nydelige liljer å varme seg på....

    Vinter er pyton, selv her hvor det ikke er så kaldt og ikke snø. Det er likevel for kaldt for meg også.

    SvarSlett
  2. Så flotte dagliljer du har.
    Du kom meg i forkjøpet nå for jeg hadde også tenkt å legge ut noen av mine, men så var det den svartmeisen som trigget meg. Den nest siste av dagliljene dine ligner veldig på en av mine, men min heter Strawberry Candy.

    SvarSlett
  3. Ja Randine, de er pene å se på, og spesielt nå når en lengter som bare det etter sol og sommer. vi skulle nok bodd i syden ;-)

    Juni, jeg har et bilde av Strawberry Candy også. Min er mere rosa, men ellers ligner de på hverandre.

    SvarSlett

Nok en amaryllis i blomst!

 Ja, det dukker opp både det ene og andre her nå både inne og ute. Jeg starter i dag med to amaryllis som jeg plantet i november, men de har...