lørdag 3. januar 2009

Rar phalaenopsis












Rett før jul så kjøpte jeg meg en phalaenopsis som jeg ikke har sett maken til før. Bladene er nesten leopardflekkete. Siden jeg er varigertofil, så måtte jeg bare ha den, basta! Jeg har bare sett grønne blader på de før, så dette var nytt for meg.

Jeg fjernet julepynten her i går, og hadde da en opprydning i orkideene mine. Ikke mindre enn 4 stk. kommer med nye blomster/knopper nå. Det skal bli hyggelig utover i det nye året å kikke på de.

Jeg skrev sist her at jeg ikke hadde noen nye hageoppgaver her i år, bare oppussing. Jeg har allerede kommet på at jeg må kjøpe et lass til med jord her, for jeg har jo ørten nye pallekarmer i garasjen som må fylles opp. Det blir altfor dyrt å bare bruke kjøpejord til det. Jeg fabler også om å så til en plen ut mot naboen, så jordlasset skal nok få ben å gå på.

Siden jeg fjernet jula i går kan jeg jo vise frem to bilder som ble tatt på julaften av lysringen min, og av julebyen. Den må "barna" ha fremme hvert år, ellers er det ikke jul her.




10 kommentarer:

  1. Å for en koselig juleby!! Skjønner godt at de vil ha den ja.

    Men et lite tips, prøv å resize bildene dine litt. Når jeg klikker på bildet får jeg opp et enooooormt bilde, som det er vanskelig å se.
    F.eks er det mange gratis resizerprogrammer en kan laste ned. :-D

    SvarSlett
  2. Så koselig en liten lansdby! Det bør nok ryddes vekk litt jul her også, snart. Blir liksom veldig ferdig med det etter nyttår når julepynten er til halv pris.

    SvarSlett
  3. Først av alt ønsker jeg deg et riktig Godt Nytt År - Marit!

    Koslig å lese at du også i år har "hageprosjekter" selv om du glemte det en stund! ;-)

    Ja mangel på oppgaver er det i alle fall ikke hos meg. Håper jeg får gjennomført noen av de i alle fall, i året som kommer!!

    Hm - orkideer - det er et ukjent kapittel for meg! Jeg følger med hos deg! ;-)

    SvarSlett
  4. Ja Charlotte, den er koselig. Takk for tips om resizeing, og jeg visste nok om det. Latskapen har bare tatt overhånd...Skal ta meg i sammen.

    Anita, jeg synes det er koselig å ta frem julepynten, men også like hyggelig å rydde den bort. Det blir så mye rot overalt...

    Takk for det, John. Jeg har så mange planer oppe i hodet, men ikke alle blir det noe av, og i hvertfall ikke med en gang ;-)
    Jeg er ingen orkideekspert bare så det er sagt, men phalaenopsis er en som så og si alle får til. Kjekt med noen sånne planter! ;-)

    SvarSlett
  5. Jeg syntes lysringen var flott, den var så enkel i all sin stilrenhet (kan man si det?).
    Virkelig inspirerende for meg som ennå er på et smijernsnivå.

    Godt å lese at du planlegger flere hageprosjekt......

    SvarSlett
  6. Randine, det var hyggelig du likte lysringen. Jeg samler på et servise som heter Julie fra Firkløveren, og det var der jeg kjøpte denne. Det er løse lysestaker som kan settes i sammen med små "potter" hvor en kan ha miniplanter eller lage avskårne dekorasjoner.

    Jeg er nok ikke helt ferdig med hageoppgavene enda, nei ;-)

    SvarSlett
  7. Hageoppgavene bare kommer 'rennende' noen ganger. Jeg kom også plutselig på at jeg har noen prosjekter, jeg også, men ngen utvidelser av bed, trur eg.

    SvarSlett
  8. Ja Bjørg, det er noen ganger sånn at tankene og ideene bare kommer ramlende. Vi må jo ha noe å gjøre i hagen, slik at vi ikke blir arbeidsledige ;-)

    SvarSlett
  9. Det rart med det, man kommer som regel på noe som man har glemt man skulle gjøre i hagen når det nærmer seg den tiden igjen. Og hvis man ikke kommer på noe man har "glemt", dukker det ganske sikkert opp andre ting/prosjekter å ta fatt på. Sånn har det vært for meg og min hage, blir aldri ferdig liksom.

    SvarSlett
  10. Ja Juni, heldigvis blir en aldri ferdig i hagen. En må stadig ha noe å gjøre, og jeg har mye å gjøre både ute og inne i år.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...