søndag 18. januar 2009

Ny teller og mere frø

Den forrige jeg hadde tok kvelden sist uke, så nå har jeg funnet en ny på en bloggside. Den registrerer åpenbart bare nye adresser, så da viser den kun et treff på meg uansett hvor mange ganger jeg går ut og inn av siden. Tror jeg i hvertfall...Kjekt, for det gjorde ikke den forrige. Den har noe tvilsom reklame når en klikker seg videre, men det er jo ikke nødvendig å gjøre det ;-)

I går fikk jeg sådd alle frøene jeg hadde lagt i bløt, og satte på mere varme der nede. Så langt ingen spirer på hverken det ene eller det andre. Det er mitt store problem hver vår, for de overvintrede plantene skal ha det kaldt. når en skal drive frem planter fra frø må jo de ha mye mere varme. Knurr...Ikke lett dette her. Jeg sådde noe av det i plastbakker som jeg får i butikken. det er sånne som kjøttdisken får medisterdeig i med plastlokk på. Kjempekjekt for de frøene som skal kuldestratifiseres og samtidig ikke skal tørke ut. De skal jeg bære ut i drivhuset senere i dag. Jeg har altså sådd juleroser, trepeon, syrin, cembrafuru og magnolia som skal stå og fryse i et par mnd. i drivhuset. det skal bli spennende om noe av det spirer i løpet av våren.

I går bestilte jeg noen få frø av aurikler. Jeg har aldri sådd primula før, så dette blir bare et ekspriment. Hvis det blir noe spiring på de, skal jeg så flere av de. De skal også ha en kuldeperiode, så det begynner å haste med å få kjøpt frø og så de. Plutselig er våren der før en vet ordet av det. Så jeg får utnytte kulden for hva den er verdt. Ellers er jeg ikke noe glad i den ;-)

4 kommentarer:

  1. Her blir kjellerstua tatt i bruk til sådd som skal spire varmt.
    Det er ikke enkelt det der når overvintringsplanter og sådd skal ha forskjellig temperatur.

    SvarSlett
  2. Nei det er ikke enkelt dette med tempratur, Elsa. Kjekt å ha kjellerstue du kan varme opp da :-)

    SvarSlett
  3. Primula har jeg sådd men ikke Aurikler. Ellers er det noen flotte vårblomster og jeg gleder meg til de kommer....

    Aurikler er vakrest, jeg har noen mørk rosa of de er flotte....

    Håper noe spirer snart hos deg, nye spirer er grøssende vakre.

    SvarSlett
  4. Primula er flotte blomster ja, Randine, enten det er aurikler eller noen av de andre sortene. Det finne mange flotte av de.

    Jeg tok opp et brett med såpotter i vamen i ettermiddag, og ved nærmere studering var det grønne spirer i flere av pottene! Det er purre som har spirt, og da skjer det nok noe i løkpottene også. Nye spirer er vakre ja :-)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...