fredag 30. januar 2009

Irisbilder i dag














Dagens bilder er fra min aller første dille, nemlig iriser. Jeg er meget svak for Iris sibirica, for de trive her uansett hvor jeg plasserer de. Iris germanica hadde jeg plassert litt for mørkt, og de flyttet jeg i fjor sommer. Det skal bli spennende å se til sommeren om de da vil blomstre. Hvis ikke kan jeg jo true med kompostbingen... ;-)
Det er fortsatt kaldt, men "bare" 7 minus i dag. Det er skyet og gråkaldt, og jeg fyrer som besatt.
Noen fikk lurt meg utpå shoppegaleien med reklame for en irisbok i går, så da kommer nok den i postkassa snart. Fy, Solfrid ;-)
Jeg har fått min nye Tupperware wokpanne i dag, og gleder meg til å prøve den. Så i dag blir middagen svinekjøtt, ris ,wokgrønnsaker og rosepeppersaus.
Senere skal jeg teste ut muffinsformene i silikon. Det er jo rent morsomt å lage mat med ny komfyr.

10 kommentarer:

  1. Samme her, Iris sibirica trives overalt, men verre er det å få til Iris germanica. Også så gjerne jeg skulle hatt dem - de er jo så, vakre.

    Jeg gleder meg til å "møte" dem igjen:)
    Muffinsformer i silikon har jeg og kjøpt, men ennå ikke brukt dem, så de er jeg spent på.
    Hvordan smører man dem tro?
    Tenker jeg skal bruke papirformer inni så da er det vel ikke noe problem.

    SvarSlett
  2. Iris er flotte planter selv om jeg bare har gammeldagse iris (Iris sibirica) som var i hagen da jeg da jeg overtok den....
    Men jeg er veldig fasinert over de flotte fargene og "tegningene" inne i blomstene.

    Wokmat er godt og kjekt å lage.

    Ha en fin Irishelg!

    SvarSlett
  3. Mine iris germanica har til dags dato ikke blomstret, selv om røttene ligger helt opp i dagen. Kanskje jeg skulle legge på dem varmeflaskt til sommern :-D

    Jeg har sikret meg en del frø av Iris Sibirica nå, så det skal bli spennende å se om jeg får dem til spire for det første, for så å trives.

    SvarSlett
  4. Vakre blomster.
    Og det er så sant at de vakre tegningene inni blomsten fasinerer.

    SvarSlett
  5. Germanicaene mine har også litt problemer med stiv leirejord og storvokste, nebbete naboer. Til sommeren håper jeg å få laget eget irisbed. Fine bilder :-)

    SvarSlett
  6. Juni, ja sibirica er kjempelette i forhold til germanica. Det er alltid de som er vanskligst vi gjerne vil få til...

    Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått testet ut formene enda, men innbiller meg at jeg tar litt matolje oppi for å være sikker på å få de ut.

    SvarSlett
  7. Tegningene inne i blomstene er fasinerende, Randine, og ingen av de er helt like.
    Woken ble nydelig, og er som du sier veldig enkel å lage. Jeg liker sånn mat jeg... ;-)

    SvarSlett
  8. Ingrid, Iris germanica er ikke enkle, det er helt sikkert. Jeg flyttet mine til en skråning med veldig god drenering, og full sol. Håper det hjelper.

    Får håpe du får spiring på frøene dine, og gjør du det vil de garantert trives.

    SvarSlett
  9. Assa, de er fasinerende blomster, det er helt sikkert

    SvarSlett
  10. Sigrid, der hvor jeg plantet mine i år kjøpte jeg ny jord. Vet jo ikke om det hjelper, men det er veldig god drenering der. det tror jeg er noe av problemet, for leirjord blir for kompakt. Mine har bare liljer som naboer, ikke noen nebbete. Det er jo ikke rart at dine ikke trives *ler*

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...