mandag 5. januar 2009

Frøsåing

I dag fikk jeg endelig tatt meg sammmen, og fant frem alle frøene mine. Jeg har ørten poser med frø, og de er fra Impecta, Thompson & Morgan og div. andre. Det er grønnsaksfrø, sommerblomster, stauder og busker/trær. I det hele tatt masse frø. Når jeg gikk ned på planterommet i dag fikk jeg nesten sjokk. Det var ikke mer enn 4 grader der, og det var istapper innvendig på lufteluka! De har stått på vid gap, og med minus 17 grader ute ble det ganske kaldt der i dag, ja. Luftelukene ble satt på minimal åpning, og oljeradiatoren ble skrudd på fullt. Satte også på flere lystoffrør, og de avgir jo bittelitt varme de også. Når jeg kikket i stad var det 9 grader, så det går jo i hvertfall oppover. Jeg har sådd mange potter med løk og purre til pallekarmene. Tidlig ute, men det må en jo skal det bli avling engang utpå sommeren. Sådde også blodbeger, artemisia stelleriana, oliven, akeleier, solhatt og stemorsblomster. Jeg satte ut i drivhuset et brett med egenhøstede helleborusfrø til kuldestratifisering. De har stått inne i en mnd. i fuktig jord, så de bør spire ut i april engang etter mine beregninger. Jeg er spendt på blodbegerfrøene, for de er to år gamle og har vært i drivhuset i hele sommer. M.a.o. veldig godt og varmt, og ikke optimalt når det gjelder frøoppbevaring. Men det får stå sin prøve, håper bare at de spirer alikevel. De er plassert på kjøkkenet og i stua hvor det er varmere enn nede på planterommet. De trenger varme for å spire, men tåler veldig godt å ha det betraktelig kjøligere bare de er kommet i gang. Så nå ser vinduskarmene ut som de pleier på denne årstiden, altså fulle av potter med svart jord. Moro å være i gang så tidlig, og det må jeg skal jeg få nye frø av blodbeger. I fjor sådde jeg de for sent dvs. i begynnelsen av februar, og da fikk jeg ikke modne frø på høsten. Sommeren ble for kort. Men i år skal altså alt bli så mye bedre!!! :-)

Jeg så at sitrontreet mitt hadde begynt å sette nye blomsterknopper, men mandarintreet hadde ingen. Det har ennå ikke blomstret, og jeg er spent på om det vil gjøre det i år. Citrustrær er en prøvelse og test av tålmodigheten. Men de er verdt jobben, for de er flotte trær synes jeg.

4 kommentarer:

  1. Er det ikke moro å være igang med frøsåinga?
    Jeg måtte bare begynne i romjula.
    Det ble ikke modne frø på mine blodbeger heller sist høst. I år skal jeg ikke så blodbeger. Skal prøve noe annet i amplene dette året. (Dessuten er jeg litt lei av denne lunefulle dama;-)

    Lykke til med sådden:-)

    SvarSlett
  2. Jo, det er moro å være igang, Elsa! Blodbeger er en meget lunefull dame, ingen tvil om det. Men jeg må bare ha denne planten, så jeg får prøve et år til (det sier jeg hvert år...)

    SvarSlett
  3. Jeg er også klar til å så løk, de har lang spiretid. Men jeg må smøre meg med tålmodighet, for de skal være ut.

    Frøsåing er en risikosport, men heldigvis kan vi alltid så på nytt...

    Blodbeger er ikke noe for utålmodige sjeler som meg......

    SvarSlett
  4. Ja Randine, løk tar lang tid og frøsåing er en lang prosess. Men det er jo moro da, selv om det er som du sier, risikosport! Jeg har hatt endel uheldige frøsådder for å si det mildt, men det kan jo ikke stoppe meg fra å prøve igjen. Blodbeger er ikke for de som er utålmodige, nei ;-) Men belønningen når de blomstrer er verdt strevet synes nå jeg ;-)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...