fredag 16. januar 2009

Frø i bløt

I går fikk jeg alle frøene jeg hadde bestilt i fra Impecta og Zimtrade. De skal jeg så i morgen hvis jeg har ork. I dag har vi fått innstallert et nytt modem i fra Telenor. Her hvor vi bor er det bare en leverandør av bredbånd, så den saken er jo grei ;-) Bredbåndet har vært mildt sagt ustabilt i det siste, og enden på visa var at de skulle sende et nytt modem. Som sagt, det er nå innstallert på pc (av meg ), mens mannen i huset ordnet med å koble til alle ledninger. Alt vel så langt, og jeg har også fått inn den siste versjonen av Norton antivirus. Slettes ikke dårlig ;-)

Det begynte å snø såvidt litt i dag tidlig, og det har det fortsatt med. Ikke mye som har kommet, men det har blitt hvitt oppå isen. Livsfarlig glatt akkurat nå, men det kan jo hende at snøen fester seg hvis det blir litt mildere. Jeg var innom gartneriet i dag og fikk kjøpt 150 l med Solmuld eller hva det nå het. Torvjord av ypperste klasse sa de der, og jeg som nesten var tom for jord hadde ikke noe annet valg. Men det er kjekt med gartneri i nærheten, for de har i hvertfall jord til eget bruk hele vinteren, og som de også selger.

Jeg så på tv en dag her at de høstet sitroner ved å vri de av greina, så det får jeg prøve på en dag når jeg tror de er modne nok. Sitrontreet har begynt å blomstre igjen etter en pause på tre måneder. Jeg har også et ekte mandarintre som aldri har blomstret. Lurer på hvordan jeg skal lure det til å skjønne at nå har det vært vinter? Det holdt på å dø i fjor vinter under overvintringen. Det var bare et par grønne greiner på våren, for resten måtte jeg bare klippe vekk. Jeg pottet det om, og siden har det vokst masse. Så jeg håper at det også vil bære frukt engang. Da skal jeg kose meg med egne mandariner!



Jeg sysler ellers med å lete etter en komfyr. Den vi har overtok vi etter de som bodde her før, og den er ultratreg. Så nå er dens dager talte, men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilket merke jeg skal ha. Det er jo så mange å velge i... Gode forslag mottas med takk.
Jeg har sett på en som er helt ny modell, og merket er Siemens. Jeg har i alle år hatt Electrolux og har vært fornøyd med alt ved den bortsett fra døra til stekeovnen. Den har to glassplater hvor alt støv og kattehår samler seg. Så nå vil jeg ha en dør som er hel uten delt glass. Men som sagt, det er ikke enkelt å velge når det finnes så utrolig mange merker, modeller og priser å velge i mellom.

2 kommentarer:

  1. Frø i bløt gir løfter om såing, det hender mine blir liggende lenger enn planlagt....
    Solmuld er bra å dyrke i, lurer på om det er den Danskene kaller spagnum.
    Det høres spennende ut med egendyrkede sitroner om mandariner.

    Komfyrvalg kan jeg ikke hjelpe deg med, min skal også snart skiftes ut....

    Ha en fortsatt fin helg og gå forsiktig hvis du er ute på hålkeføre!

    SvarSlett
  2. Det hender her også at frøene blir liggende noe lenger enn planlagt. Hva kan det komme av? Det er den som danskene kaller spagnum, ja. Det var en helt annen konsistens på den enn den vanlige kjøpejorda.

    Komfyrvalg er ikke lett, nei. Jeg får dra innom noen butikker og kikke på utvalget og forhøre meg tror jeg.

    Det er mye mindre glatt i dag for snøen har fått festet seg pga. av mildere vær. Ha en fin helg du også, Randine!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...