fredag 26. september 2008

Høstsalg

I går og i dag har jeg fått gjort mye i hagen. Fikk i går ryddet i drivhuset og stablet potter. Jeg må seriøst bli kvitt noen av de, for de tar alt for mye plass. Nå står det litt planter der som skal inn i kjelleren. Kjenner at jeg begynner å bli passe hagelei, for jeg har ikke ryddet i planterommet enda. Men ikke mere lei enn at jeg var på 70% avslag salg i går på gartneriet. Måtte en ekstra tur i dag også, og heiv meg på sykkelen. Kan tro det så snålt ut med tre planter på sykkelen, og den ene var lerka som var 1,5 meter... Jaja, naboene vet jeg er gal nå...

Det jeg har kjøpt er :


Acer negundo 'Flamingo'
Acer japonicum 'Dissectum'
Acer palmatum 'Orange Dream'
Acer shirasawanum 'Aureum'
Salix helvetica

Syringa vulgaris 'Charles Joly'

Larix kaempferi



Alle disse plantene kom på 450 kr. Dene ene lønnen kostet 450 kr alene til full pris, så en kan jo si at de andre er gratis da. De ble plantet i strålende høstsol, og det har vært nesten 20 grader her i dag. Deilig med sånt flott høstvær!

5 kommentarer:

  1. For et kupp på så mange stilige kultivarer. Er det woodlandutvidelse på gang? Sikkert helt OK planter også.
    Jeg er vant til at folk glor når jeg kommer trekkende med store planter. Det er gjerne jord inni bilen. :-D

    SvarSlett
  2. Ja, det var et godt kjøp. Nei, disse er plantet på området mellom oss og naboen. Som er frittstående hekk på en måte. Det er så åpent der, så det er for å lage litt skjerming på lang sikt. Plantene er små bortsett fra lerketreet. Så det tar nok noen år før de blir store, men det gjør ikke noe.

    SvarSlett
  3. Der gjorde du eit kupp ja. Utruligt at dei hadde desse igjen så seint i sesongen.

    SvarSlett
  4. Ja akoen, det var nesten rart at de hadde så mye igjen der. Dette er et lite lokalt hagesenter, og de har nok ikke like mange kunder som Plantasjen o.l.

    SvarSlett
  5. Hey :) Der kom du opp ja! Hihi, jeg søkte på Salix helvetica, og der var du :) Jeg skal bytte ut de syke Louse Odier i tønnene utenfor inngangen og etter mye frem og tilbake har jeg havnet på denne. Helst en som er podet på 80-100 cm høy stamme. Tror det blir kjempefint, de grå bladene vil fremme sydenfølelsen som jeg ønsker å ha i dette området. Hva heter hageseneret hvor du kjøpte dine? Jeg finner dem ingen steder. Har et lite håp om Vestby planteskole, skal ringe dit i morgen.

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...